Asiakaspalvelu ma-to 9-18 & pe 9-16
Asiakaspalvelu ma-to 9-17 & pe 9-16
asiakaspalvelu (at) toimintaterapianoste.fi

Varausehdot

Peruutusehdot

Huomioithan, että varaamasi toimintaterapia-aika on varattu juuri Sinulle. Varaus on sitova ja terapeutti valmistautuu aina tapaamiseesi. Esteen sattuessa varaamasi aika tulee peruuttaa 24 h ennen varatun ajan alkua.

Kela ei korvaa peruuntuneita tai peruuttamattomia käyntejä terapeuteille. Peruuttamatta tai myöhässä peruutetuista käynneistä laskutetaan asiakkaalta 50 euron sakkomaksu sekä kilometrikorvaukset toimitilojen ja terapian toteutumispaikan välisestä matkasta. Emme kuitenkaan laskuta käynnistä, mikäli peruutus tapahtuu alle 24 h sisällä ja toimitat meille lääkärintodistuksen käyntiä rajoittavasta sairaudesta.

Jos estyt pääsemästä toimipisteelle tai lievissä sairastapauksissa terapeutin voi aina tavata myös etävastaanottona. Olethan kiireellisistä muutoksista yhteyksissä terapeuttiisi sähköpostitse, kaikkien terapeuttiemme sähköpostit ovat muotoa etunimi.sukunimi@toimintaterapianoste.fi.

Terapiasopimus

Ensimmäisen käynnin aikana, asiakas ja terapeutti sopivat yhdessä terapiasuhteen aloittamisesta. Asiakas ja terapeutti luovat yhdessä terapiasopimuksen/sitoumuksen, jonka avulla voidaan kartoittaa asiakkaan toiveet ja tavoitteet tulevaa terapiaa ajatellen.

Maksusitoumus

Jos sinulla on maksusitoumus, niin ilmoitathan tästä heti terapeutille ja toimitahan kopion päätöksestä terapeutille. Huomioithan, että mikäli meillä ei ole maksusitoumuspäätöstä, terapia ei voi alkaa. Ethän lähetä sensitiivisiä asiakirjoja sähköpostin kautta. Tarvittaessa voimme antaa suojatun linkin liitetiedostoja varten.

Kanta

Terapiatalo Noste Oy on liittynyt 2.1.2022 kansalliseen potilastiedon arkistoon Kanta-palveluun asiakastietolain velvoittamana. Nosteen asiakkaiden potilastiedot tallentuvat Nosteen potilastietojärjestelmän lisäksi jatkossa myös Potilastiedon arkistoon, joka on osa Kansallista terveysarkistoa eli Kanta-palveluita. Kanta-palvelu helpottaa omien asiakastietojen seurantaa, sillä omakannan kautta pääset katsomaan tarvittaessa omia potilastietojasi sekä hallitsemaan omien tietojesi käyttöä.

Kanta-palvelu mahdollistaa asiakkaalle vaikuttaa omien tietojensa käsittelyyn. Asiakastietolain (Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä) tavoitteena on potilastietojen tietoturvallisen käsittelyn, potilaiden tiedonsaantimahdollisuuksien sekä terveydenhuollon palveluiden tehokkaiden ja potilasturvallisten palveluiden edistäminen.

Tietojen tallennus itsessään Kantaan perustuu Kelan lakisääteisten velvoitteiden noudattamiseen, mutta kyse on ennen kaikkea asiakkaiden lakiin ja EU:n tietosuoja-asetukseen perustuvista oikeuksista:

1. Oikeus tulla informoiduksi. Informoinnilla tarkoitetaan, että asiakasta on tiedotettu Potilastiedon arkistosta. Informointi tulee tapahtua ensimmäisen hoitotapahtuman yhteydessä, kun asiakas käyttää ensimmäistä kertaa Kantaan kuuluvaa palveluntarjoajaa (yksityistä tai julkista). Informointi voidaan tehdä suullisesti, kirjallisesti tai sähköisesti asiointipalvelussa. Valtaosa suomalaisista on näin ollen jo informoitu Kannasta.

2. Oikeus päättää tietojen luovutuksesta. Yksinkertaistettuna, Kanta-palvelun voi ajatella keskitettynä, tietoturvallisena potilastiedon säilytyspaikkana. Se, ketkä tietoja voi katsella, on asiakkaan hallittavissa. Oletuksena tiedot ovat käytössä vain sen toimintayksikön käytössä, kuka ne on Kantaan tallentanut. Potilaan suostumus tarvitaan, kun potilastietoja haetaan Potilastiedon arkistosta toisen toimintayksikön potilasrekisteristä.

3. Oikeus saada pääsy omiin tietoihin. Asiakkaalla on oikeus tietää, mitä tietoja sinusta on tallennettu eri rekistereihin, jotta voit varmistua, että sinusta kerätyt tiedot ovat oikeita. Osan tiedoista saa helposti omakanta.fi palvelusta, osan tiedoista saamiseksi edellytetään tarkastus- tai lokitietopyynnön tekemisestä.

4. Oikeus vaatia virheellisen tiedon korjaamista. Asiakkaalla on oikeus vaatia tiedon oikaisua. Tieto korjataan siinä yksikössä, missä virhe on tehty. Kelan lakisääteisen velvoitteen toteuttamiseksi rekisteröidyllä ei ole oikeutta itse poistaa tai siirtää tietoja.

Nosteen asiakkaat tulee informoiduksi kirjallisesti ja tarvittaessa suullisesti vastaanotolla. Mikäli asiakas haluaa nopeuttaa prosessia, kannattaa käydä etukäteen Omakanta.fi palvelussa tarkastamassa, onko informointi tehty jo aiemmin jonkun palveluntarjoajan toimesta, ja varmistaa, että tietojen luovutusasetus on asetettu asiakkaan haluamaksi.

Lisätietoja Kanta-palvelusta: https://www.kanta.fi/

Usein kysyttyjä kysymyksiä:

En halua tietojani Kantaan, miten toimin?
– Voit tehdä tietojen luovutuskiellon Kannassa kohdassa ”Suostumus ja kiellot”, mutta se ei estä tietojen kirjaamista Kantaan. Luovutuskielto estää muiden toimintayksiköiden tietojesi tarkastelun, koska tietojasi ei luovuteta muille toimintayksiköille.

Miten määrittelen, ketkä pääsevät tarkastelemaan tietojani liittyen käynteihin Nosteella?
– Tietojesi luovuttaminen muille palveluntarjoajille Potilastiedon arkistosta edellyttää aina sinun antamaasisuostumusta. Tämän lisäksi tietojen luovutus arkistosta edellyttää aina hoitosuhdetta tai muuta asiallista yhteyttä sinuun. Mikäli annat laajan suostumuksen Kanta-palvelussa, käsittää se kaikki Potilastiedon arkistossa jo olevat ja myös sinne myöhemmin laitettavat potilastiedot. Jos haluat, että vain Nosteella kirjattuja käyntitietoja ei näytetä muille terveydenhuollon palveluntarjoajille, voit rajata tietojesi käytön ja suostumuksen laajuutta kieltämällä luovutuksen muille palveluntarjoajille Omakannassa palvelutapahtuma- eli käyntikohtaisesti. Nosteella (kirjauksen tehneessä organisaatiossa) tiedot näkyvät kuten ennenkin, kiellosta huolimatta.

Miten tarkistan, onko jokin taho käynyt katsomassa tietojani?
– Voit tarkistaa Omakannasta, mitkä terveydenhuollon yksiköt ovat käsitelleet terveystietojasi Kanta-palvelun kautta. Lisätietoja löydät täältä.

Ovatko terveystietoni automaattisesti kaikkien palveluntarjoajien saatavilla Kanta-palvelun kautta?
– Eivät ole. Arkistoon tallennettujen potilastietojen käyttö muissa, kuin tiedot tallentaneessa toimintayksikössä, edellyttää aina asiakkaan suostumusta. Voit antaa suostumuksen Omakannassa tai terveydenhuollon yksikössä. Mikäli haluat, että tiedot pääasiassa kulkevat eri yksiköiden välillä, mutta Nosteen käynnit eivät näy muille, voit käydä laittamassa käyntikohtaisen luovutuskiellon kaikkiin Terapiatalo Nosteella tapahtuneisiin käynteihin.

Laskutus

Noste laskuttaa seuraavan kuun ensimmäisestä päivästä alkaen edellisen kuun kaikki käynnit. Laskutus tapahtuu kuun ensimmäisillä viikoilla riippuen siitä, miten arkipäivät sijoittuvat.  Laskut toimitetaan kaikille asiakkaille sähköpostilla. Toimitamme asiakkaan pyynnöstä paperilaskun (tästä veloitetaan 5,00 € postituslisän). Pyynnön paperilaskusta voi lähettää: taloushallinto@terapiatalonoste.fi. Huom. mikäli varausta ei ole tehty ajanvarausjärjestelmämme tai asiakaspalvelumme kautta tarkistathan aina varatun käynnin hinnan suoraan asiantuntijalta. Epäselvissä tilanteissa pidätämme oikeuden laskuttaa käynnit asiantuntijan voimassa olevan hinnaston mukaisesti.

Maksaminen – jos maksat laskun itse

Palveluntuottajan maksuvälittäjänä toimii osalle asiakkaista Visma Pay – Paybyway Oy (Y-tunnus: 2486559-4), joka on rekisteröity Finanssivalvonnan ylläpitämään maksulaitosrekisteriin. Maksamiseen siirrytään VismaPayn verkkopalvelun kautta ja tiliotteella ja laskulla maksun saajana näkyy VismaPay tai Paybyway Oy. VismaPay välittää maksut Palveluntarjoajalle. Maksaminen on turvallista, sillä kaikki maksutapahtumaa koskevat tiedot välitetään salattua yhteyttä käyttäen niin ettei kukaan ulkopuolinen taho näe maksutapahtuman tietoja. Kauppa syntyy Palveluntuottajan asiakkaan ja Palveluntuottajan välille. Palveluntuottajan vastuulla ovat kaikki kauppaan liittyvät velvoitteet.

Lue lisää VismaPay: www.visma.fi

Visma Pay – Paybyway Oy (Y-tunnus: 2486559-4)

Asiakaspalvelu: Ma-pe klo 8-16: p. 09 3154 2037/ helpdesk@vismapay.com

Palvelumaksu

Toimintaterapia Noste laskuttaa palvelut kerran kuukaudessa. Saat tiedon laskusta tekstiviestitse, sähköpostitse tai myös postitse pyynnöstä. Palveluntarjoaja varaa oikeudet laskuttaa tarvittaessa osan tai koko summan asiakkaalta myös etukäteen. Lisätietoja laskutuksesta: taloushallinto@terapiatalonoste.fi. Maksut ovat seuraavanlaiset:

Laskutuksen yhteydessä lisäämme laskulle palvelumaksun 19,90 € / lasku

Maksutavat

Voit maksaa laskut suoraan verkkopankin tai maksukortin avulla. Huom. maksaessasi maksukortilla voit halutessasi ottaa käyttöön suoraveloituksen, jolloin maksu veloitetaan automaattisesti laskun saapuessa. Laskun voi maksaa tarvittaessa myös virtuaaliviivakoodilla tai PDF-laskun tiedoilla viitesiirtona. Osuuspankki, Nordea, Danske Bank, Oma Säästöpankki, Säästöpankki, Aktia, Paikallisosuuspankit, S-Pankki, Handelsbanken, Ålandsbanken, Visa-, Visa Debit-, Visa Electron-, MasterCard- ja Debit MasterCard -kortit.